שטיחים פרסיים ידועים בכל העולם בזכות היופי המעודן שלהם, העיצובים המורכבים והעמידות המדהימה שלהם. שטיחים אלו מיוצרים בטכניקות מסורתיות שעברו דורות של אומנים מיומנים. במאמר זה נסקור מקרוב כיצד מייצרים שטיחים פרסיים, החל מבחירת החומרים ועד תהליך האריגה עצמו.

החומרים:

השלב הראשון בהכנת שטיח פרסי הוא בחירת החומרים. שטיחים פרסיים מיוצרים באמצעות צמר, משי או שילוב של שניהם. איכות הצמר המשמש היא חיונית, שכן היא תקבע את האיכות הכוללת של השטיח. הצמר הטוב ביותר מקורו באזורי איראן בגובה רב, שכן הכבשים שם מייצרות צמר עדין וחזק המושלם לאריגה. משי משמש להוספת רמה נוספת של יוקרה לשטיח ומשמש לעתים קרובות לפרטים העדינים של העיצוב.

 

העיצוב:

לאחר בחירת החומרים נוצר עיצוב השטיח. העיצוב הוא אחד ההיבטים החשובים ביותר של שטיח פרסי והוא מה שמייחד כל אחד. שטיחים פרסיים כוללים בדרך כלל עיצובים מורכבים בהשראת הטבע, ההיסטוריה והמיתולוגיה. העיצוב משורטט תחילה על נייר ולאחר מכן מועבר לנייר גרפי שבו הטווה ישתמש בו כמדריך בזמן האריגה.

 

תהליך האריגה:

תהליך האריגה הוא המקום שבו מתרחש הקסם. הנול המשמש לארוג שטיח פרסי נקרא "נול טחון". סוג זה של נול מוקם אופקית על הקרקע ומופעל על ידי צוות של אורגים. האורגים יושבים משני צידי הנול, וכל אורג אחראי על קטע מסוים של השטיח.

הערב, שהוא החוט האופקי העובר על השטיח, מחובר תחילה לנול. לאחר מכן קושרים את העיוות, שהוא החוט האנכי העובר למעלה ולמטה בנול, באמצעות קשר מיוחד. הקשר בשימוש ידוע בשם "קשר פרסי" או "קשר סננה". הקשר הזה הוא מה שנותן לשטיחים הפרסיים את המרקם והעמידות הייחודיים שלהם.

לאחר מכן האורגים מתחילים לטוות את השטיח, בעקבות העיצוב ששורטטו על גבי נייר הגרף. האורגים משתמשים בכלי מיוחד שנקרא "מקצף" כדי לארוז בחוזקה כל שורת קשרים יחד, ולהבטיח שהשטיח חזק ועמיד. האורגים ממשיכים לארוג את השטיח עד להשלמתו, מה שיכול לקחת בין מספר שבועות למספר שנים, תלוי בגודל ומורכבות העיצוב.

 

גימור:

לאחר השלמת השטיח, הוא עובר סדרה של גימור. השלב הראשון הוא לחתוך את הערימה לאורך הרצוי. הערימה היא המונח המשמש לתיאור אורך הסיבים המרכיבים את השטיח. ככל שהערימה ארוכה יותר, כך השטיח ירגיש רך ויוקרתי יותר. לאחר חיתוך הערימה, השטיח נשטף ומתוח כדי להסיר קמטים או אי סדרים.

השלב האחרון בתהליך הוא הוספת השוליים. השוליים הם האלמנט הדקורטיבי העובר לאורך קצוות השטיח. השוליים נוצרים על ידי השארת חלק מחוטי העיוות לא קשור ולא חתוך. לאחר מכן מסובבים את החוטים שלא קשורים זה לזה כדי ליצור את השוליים.

 

סיכום:

שטיחים פרסיים הם יצירות אמנות אמיתיות, שנוצרו על ידי אומנים מיומנים תוך שימוש בטכניקות מסורתיות שעברו לאורך דורות. החל מבחירת החומרים ועד תהליך האריגה והגימור, כל שלב בתהליך מבוצע בקפידה ליצירת שטיח יפה ועמיד כאחד. אם אי פעם יתמזל מזלך לראות שטיח פרסי מקרוב, קח את הזמן כדי להעריך את המיומנות והאומנות המדהימים שהושקעו ביצירתו

 

למידע נוסף על שטיח פרסי >>